Algemene voorwaarden Praktijk Ivo Rijkers

d.d. januari 2024

Praktijk Ivo Rijkers hanteert algemene voorwaarden. Als u een afspraak voor een behandeling bij Praktijk Ivo Rijkers maakt, gaat de acupuncturist ervan uit dat u kennis heeft genomen van de onderstaande voorwaarden en hiermee akkoord gaat. De algemene voorwaarden en de website kunnen door Praktijk Ivo Rijkers te allen tijde worden gewijzigd.

Algemeen
De acupuncturist zal de cliënt tijdens het intakegesprek uitleg geven over de acupunctuurbehandeling, en de te verwachten effecten. Voor of tijdens de eerste behandeling zal de cliënt informatie geven over:
– de hulpvraag
– gezondheid en medisch verleden
– het onder behandeling zijn van een arts, specialist of therapeut en voor welke klacht/aandoening
– de gebruikte medicijnen

Indien de cliënt onder behandeling is van een arts, specialist of therapeut, dan zal de cliënt aan hem/haar vragen of acupunctuur past in het behandelplan. Acupunctuur is geen vervanging van reguliere medische zorg. Indien de cliënt onder behandeling is bij een arts, specialist of therapeut, blijft hij/zij ook tijdens de behandelperiode onder controle van deze behandelaar en houdt de cliënt zich aan de voorgeschreven medicatie en richtlijnen. Gedurende de behandelperiode zal de cliënt de acupuncturist informeren over eventuele wijzigingen die zich voordoen ten aanzien van de eerder verstrekte informatie;

Uw afspraak
Een afspraak kan gemaakt worden per telefoon, e-mail of via de website. Wanneer u een afspraak maakt, stemt u in met de algemene voorwaarden zoals deze op deze pagina staan vermeld. Mocht u te vroeg voor uw afspraak zijn, vragen wij uw begrip wanneer u eventueel moet wachten.

Annuleren
Een gemaakte afspraak moet minimaal 24 uur van te voren telefonisch en/ of mondeling afgezegd worden. Afspraken die binnen 24 uur worden geannuleerd of wanneer men niet verschijnt op de afspraak zonder afzegging, is Praktijk Ivo Rijkers gerechtigd de desbetreffende behandeling voor 100% in rekening te brengen.

Tarieven
De behandelingen worden tegen de overeengekomen tarieven geleverd, die vooraf aan de behandeling kenbaar zijn gemaakt d.m.v. prijslijsten en die na te lezen zijn op de website. Praktijk Ivo Rijkers behoudt zich het recht voor de tarieven jaarlijks aan te passen.

Hygiëne
Ethiek en hygiëne zijn vanzelfsprekend. De cliënt kan van Praktijk Ivo Rijkers verwachten dat de praktijkruimte en gebruiksmaterialen schoon en steriel zijn. Handdoeken worden na elke behandeling gewassen. Natuurlijk is het mogelijk om uw eigen handdoeken mee te nemen.

Aansprakelijkheid
Praktijk Ivo Rijkers kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor beschadiging, diefstal of verlies van persoonlijke bezittingen van de cliënt. De cliënt maakt uit eigen vrije wil en op eigen risico gebruik van diensten van Praktijk Ivo Rijkers en derhalve kan deze niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade, ontstaan voor/tijdens/na deelneming/gebruikmaking aan/van behandelingen en/of diensten. Praktijk Ivo Rijkers is niet verantwoordelijk voor schade en/ of letsel als gevolg van verzwijgen van medische informatie zoals lichamelijke en/of geestelijke aandoeningen, blessures en medicijngebruik.

Tuchtregeling en Klachten
Op deze algemene voorwaarden alsmede alle zaken waarop deze voorwaarden van kracht zijn is het Nederlandse recht van toepassing. Volgens de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) is een opdrachtnemer (acupuncturist) de eerste aangewezen persoon om zich in te spannen een conflict met een opdrachtgever (client) op te lossen. Daarvoor staat een wettelijke termijn van maximaal 6 weken. Indien acupuncturist en client er niet samen uitkomen of als communicatie niet meer mogelijk is, dan kan in deze eerste periode de klachtenfunctionaris van de Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur (NVA) worden ingeschakeld. Hierbij is de acupuncturist bij aangesloten. In voorkomende gevallen kan contact worden opgenomen met het secretariaat van de Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur.

Bij een geschil tussen acupuncturist en client over de behandeling heeft de client, na tussenkomst van de Klachtenfunctionaris, de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Geschilleninstantie KAB. Bij een geschil tussen acupuncturist en client over de omgang met persoons- en medische gegevens heeft de client de mogelijkheid een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Partijen doen pas een beroep op de rechter of toezichthouder nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.